Det där med självkänslan...

Tack Linda och Emma för peppande kommentarer! :-)
Jag vet inte varför jag har dålig självkänsla egentligen, för jag vet ju i grund och botten att jag duger precis som jag är. Ibland är det bara så svårt att titta på sig själv i spegeln och säga det högt till sig själv. Jag vet inte vad det beror på.
Jag kommer inte ihåg att jag var så här när jag var yngre, detta började någon gång i 25-års åldern när jag kom tillbaka från min vistelse i USA. 20 kg övervikt hade jag med mig (alltså på kroppen, inte bagage), och när jag lyckats trimma bort dom kilona så var jag som en "ny människa" på gott och ont. 
Överallt fick jag höra hur snygg jag var, och hur smal jag hade blivit (i positiv bemärkelse) - både från killar och tjejer. Jag glänste som fan och sög åt mig av varje komplimang som kom min väg. All denna ytliga uppmärksamhet gjorde att jag mådde toppen!
Men aldrig var det någon som sa något om min insida, hur jag var som person. Det är viktigt att få höra sånt också, annars blir det ju lätt att man går omkring och tror att allt som räknas är hur man ser ut, även fast man är fullt medveten om att det inte är så. 
Man borde bli bättre på att ge komplimanger som inte har med hur man ser ut att göra, eller hur?

Jag ställde mig på vågen idag, och det är så SJUKT så sjukt att jag ens reagerar som jag gör, för på mig - alltså i mina tankar - låter det som att jag har gått upp 100 kg, men i själva verket snackar vi om 2,5 kg. 
Två komma fem kilo.
Det är ju ingenting, det är en fis i rymden.
Jag tror att det är mer KÄNSLAN av att ha tappat ett riktigt bra träningsflyt (misslyckande) och att mina baggy jeans inte känns så baggy i midjan längre som gör att jag gräver ner mig i detta.

Detta var dagens grubbel, förhoppningsvis tar jag mig i kragen snart. Både när det gäller att inse att jag är bäst och det finns ingen annan som jag, och så även det där med träningen då...

Kom ihåg - DU är bäst, det finns bara en person som du i hela världen!

Kommentarer
Postat av: Hanna Sundberg

Jessica, du som är så fin både på utsidan och insidan! Jag anser att även om vi inte är nära kompisar så känns det alltid bra när vi har snackat..du är en tjej som är lätt att prata med. När det gäller utsidan så är man aldrig nöjd, så är det nog för dem flesta, iaf för mig. Man kämpar alltid med något hur lycklig man än kan vara med allt annat. Du ska se att träningen kommer igång snart.

2009-08-11 @ 09:27:05
Postat av: Lotti

Jessan, du är ju en jättefin människa. Rolig, smart, härlig och snäll :) I like hanging with you a lot! Du lyckas vara fin på både insidan och utsidan, och det är inte alls pjåkigt!! Go Jessan! :)

2009-08-11 @ 13:02:18
Postat av: Linda

Helt rätt! Det är egentligen inte i vikten det sitter utan i HUVUDET!..Du är en underbar person oavsett vikt eller utseende! Mycket med självkänsla kommer upp till ytan senare i livet - trots att det oftast är förknippat med ngt i barndomen (och det behöver inte vara ngt traumatiskt för det) utan att man helt enkelt inte fått den bekräftelse man behövde. Lova att läs de böcker jag rek. där kommer du finna många svar..för svaren finns inom dig!

Kram

2009-08-11 @ 17:07:28
Postat av: Jessica

Shit jag blir rörd och jätteglad när jag läser detta...

2009-08-11 @ 18:12:38
URL: http://tindrica.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0